Andrea Gibson – ni kommer väl?

Ikväll kör Andrea Gibson på Moriskan. Härborta, i ordförandesoffan (ja, jag kallar den så, det är i själva verket bara min vanliga soffa och den är från IKEA men det känns bättre) så kan jag meddela att det är nervöst och stolt och jävligt. Jag vaknade halv sju i morse. Jag vet inte var jag ska ta vägen.

Det här är det största jag varit med och ordnat i mitt liv. Jag är läskigt stolt över att Malmö har en scen där det finns plats för queer och utmanande poesi- att vi är en stad där man kan ta plats oavsett identitet. Naturligtvis är det inte så enkelt eller puttinuttigt att man kan det överallt hela tiden eller att det inte är svårt att som person med någon typ av normbrytande identitet att kliva upp framför folk och ta den platsen, men vi har i alla fall början. Vi jobbar aktiv med det, och vi vill vara delaktiga i att göra det enklare och enklare.

Andrea Gibson är den stora idolen för mig. Hen har influerat mitt skrivande, byggt varma bon av ord i mina hörselgångar och i största allmänhet visat vad man kan göra om man vågar vara verklig och skriva så att det gör ont. Jag glömmer aldrig första gången jag hörde How it Ends.

Eller alla gånger jag spelat Andreas texter för någon jag varit kär i, någon som betytt något. För att se om de förstår. Om de kan höra vad jag hör.
Så för mig är det stort, väldigt stort att hen är här. Jag är naturligtvis pepp så det står härliga till över Katie Wirsing och Nino Mick också. Det är ju som att få en tårta, och så visar det sig att man fick två bonustårtor. Det känns skitkul.
Jag är så glad att vi kan visa Malmö den här typen av poesi. Att vi har möjligheten att skapa kanske ännu lite mer utrymme, ännu lite mer chans för folk att ta plats, oavsett läggning och identitet.

Om ni glömt tacka ja till eventet, eller inte ens hunnit se det än, så finns det på länken nedan. Vi ses ikväll!

https://www.facebook.com/events/807133609308390/

Categories: andra arrangemang, poesihösten, prepp och pepp | Tags: , , , , , , , , , , , | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Blog at WordPress.com.

